Nylandsbrua må bort – onsdag 27/5 tar bystyret et veivalg for Oslo

Onsdag 27. mai skal bystyret ta stilling til saken om Biskop Gunnerus’ gate 14 B («Oslo Horisont»). Men saken handler om langt mer enn et av flere byggeprosjekter ved Oslo S. Den handler om hvilken by Oslo skal være i framtida.

Skal vi fortsette å la motorvei dominere området rundt Oslo S – eller gripe muligheten til å åpne Akerselva og skape en grønnere og bedre by?

Oslo Elveforum og Miljøforeningen Akerselvas Venner mener bystyret nå må ta et tydelig grep. Derfor foreslår vi at bystyret vedtar følgende:

Bystyret ber byrådet legge til grunn en løsning der Nylandsbrua rives over sporområdet, eller rampes ned til Schweigaards gate, som Oslos foretrukne alternativ i videre kommunal planlegging og arbeid opp mot statlige myndigheter.

Hvordan Nylandsbrua løses, vil være avgjørende for om Akerselva i framtida kan åpnes helt ned mot sporområdet ved Oslo S – eller om dagens feilgrep i byutviklingen sementeres for nye generasjoner. I dag ligger elva skjult i kulvert, mens store arealer domineres av veianlegg som skaper barrierer mellom byrom, mennesker og natur.

I flere tiår har Oslo forsøkt å reparere konsekvensene av bilbasert byplanlegging. Nå står byen foran en sjelden mulighet: å frigjøre plass til elv, grønnstruktur, byliv og bedre forbindelser for gående og syklende midt i Norges viktigste kollektivknutepunkt.

Men mulighetsrommet kan bli kraftig redusert dersom det bygges uten at framtida for Nylandsbrua først avklares. Vedtar bystyret en løsning som låser dagens arealbruk, kan det bli langt vanskeligere – eller i praksis umulig – å åpne Akerselva helt ned mot sporområdet senere.

Dersom Nylandsbrua ikke rives over sporområdet, må brua rampes ned i Schweigaards gate vest for Akerselva, ved å rive den østre delen av dagens bygg i Biskop Gunnerus’ gate 14 B. Sweco har anbefalt å rive minst 32 meter av bygget, jf. Swecos illustrasjon. Løsningen forutsetter at utkjøringen fra Håkon 5.s gate til Schweigaards gate flyttes. Håkon 5.s gate må da ledes ut i Schweigaards gate via Annette Thommessens plass.

Når bystyret møtes 27. mai, bør det derfor sende et klart signal: Oslo skal planlegges for mindre motorvei og mer by, mer natur og bedre byrom – ikke for å bevare gårsdagens løsninger.

Spørsmålet politikerne må stille seg onsdag er enkelt: Skal vi bygge byen rundt dagens motorveiløsning – eller bruke sjansen til å forme et bedre Oslo?

Dette innlegget ble publisert i Akerselva og merket med . Bokmerk permalenken.